tolkningar och uppfattningar

Jag har fått ett antal kommentarer här i min blogg, som handlar om mina tolkningar av saker och ting.
En kommentar talade om för mig att jag inte förstått innebörden i ett citat men att jag ändå gjort ett fint försök till tolkning.
Dessa utlåtanden får mig att fundera på, om det är så att i världen vi lever i idag inte längre bara har riktlinjer för hur vi ska tänka utan även hur vi ska tolka saker och ting?
Min personliga åsikt är, och kommer alltid vara, att tolkningar är något man gör för att en viss sak är mångsidig och kan uppfattas på olika sätt.
 Många saker som förekommer idag är svåra att definera,  till exempel vad lycka är. Att det är svårt att definera beror ju på att lycka för dig kanske inte alls betyder lycka för någon annan. Lycka är en mångsidig term för att vi alla känner och uppfattar olika.
På samma sätt anser jag att innebörden i ett citat kan vara fruktansvärt mångsidig för att vi alla kan uppfatta meningarna på olika sätt.
Världen är en såpass stor plats att den borde rymma alla möjliga sorters tolkning, därför förstår jag faktiskt inte varför man inte skulle kunna se bakom det självklara i ett citat och lyfta fram andra saker genom att gå mer djupgående i de där orden.

Kommentarer
Postat av: tone

maja, du är så jävla smart hela tiden !!!!!! dela med dig lite ;p

2009-03-02 @ 19:57:45
URL: http://tonees.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0