En maskerad sanning

För en stund sedan satt jag med en av mina vänner och diskuterade hans utseende. Han undrade om jag drog en vit lögn när jag påstod att självklart ser han bra ut, för att inte såra hans känslor. Jag som nästan aldrig använder dessa vita lögner glömde för ett tag att de överhuvudtaget existerade, men nu slog det mig plötsligt att hela mänskligheten faktiskt är beroende av dessa.
För hur många av er har aldrig skyllt dagens bakfylla på influensa, för att dina föräldrar inte skulle misstänka att du intagit någonting alkoholhaltigt? eller förklarat för en person som du känner dig obekväm med att träffa av någon anledning att man inte har tid att träffas, när du i själva verket har mycket tid som helst? eller övertygat din klassföreståndare om att bussen faktiskt inte kom, i alla fall inte till din säng där du låg och snosade en timme extra?
Jag undrade; Är det okej att använda vita lögner?
Jag kan inte komma ifrån att jag inte tror att vi gör det till vår fördel att vi delar in osanning i svarta lögner och vita lögner. Det många definerar som en svart lögn är en lögn som är skadlig för andra. En vit lögn är enligt många att endast tänja på sanningen an aning. Men för mig är faktiskt en lögn alltid en lögn. Jag tänker inte förneka att jag uttalat en vit lögn, eller en nödlögn som jag gärna kallar det, men jag tillfredsställs inte av att använda dem överhuvudtaget.
Från många har jag hört att de ofta använder dessa "små" lögner för att inte såra någons känslor. Det förefaller sig både konstigt och naturligt i mina ögon då vi sedan barnsben blivit uppfostrade med orden "det är fult att ljuga", men samtidigt att vara artiga. Jag tror alltså detta är en instinkt. Vi vill inte ljuga med samtidigt inte vara oartiga, därför intalar vi oss själva att en liten vit lögn inte är någon riktig lögn, utan snarare en maskerad sanning.
Jag ser ingen mening med dessa, ens i syftet om att bespara en person några minuters lidande. För det är just den tiden jag ungefär tror det handlar om. Man har ett problem ena stunden, tills nya uppkommer och då är den där stunden av samvetskval från din sida som bortblåst för mottagaren. Jag är nämligen helt och fullt övetygad om att du kommer längre på att vara ärlig, i alla lägen. Sanningen är inte något man kan maskera och hålla gömt, den hittar alltid kryphål och kommer på ett eller annat sätt alltid fram, så välj dina ord noga.


Kommentarer
Postat av: Marcus (mannen bakom rubriken)

Väl skrivet Maja! :D

men du tackade mig inte snyfft

2009-07-27 @ 22:44:02
Postat av: Dr Phil

Fick igenom arbetskamrater reda på att det lektes Dr Phil härinne på hög nivå! Och till mina stora förskräckelse lektes det förvånandsvärt mycket Dr Phil.Du får gärna ha en blogg, men det här med att bry sig om folk det är min grej. Don't steel my thing! Love Dr Phil

2009-08-17 @ 00:11:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0