Är män svin?

Igår inhandlade jag min första veckorevyn på flera månader. Jag ville ha något underhållande att läsa, så jag bläddrade förstrött i min tidning tills jag kom till ett uppslag där min blick plötsligt fastnade. Uppslaget bestod av ett antal frågor ställda från kvinnor anående mäns beteende i vissa situationer och dessa frågor var i sin tur besvarade av en man. Denna man svarade en kvinna med den inledande meningen "alla män är helt enkelt svin".
Dagligen läser jag blogginlägg där män frågar sig och spekulerar kring ifall man måste vara ett svin för att attrahera kvinnor och även blogginlägg där de kallar sig själva svin och bidragande faktor till en hel uppsjö av olika problem.  
Ofta får jag även höra från olika kvinnor hur trötta de är på män som bara beter sig illa och avslutar vår konversation med; Män är inget att ha, de är bara svin!
Naturligtvis fick detta mig att undra; Är män verkligen svin?
Jag skulle vilja klargöra att jag inte tycker det är någon som helst skillnad på kvinnor och män i detta anseende. Alla människor pratar idag om jämställdhet, men vad gör vi? Vi generaliserar. Det är inte konstigt att män hamnar i ett fack och kvinnor i ett annat, då det endast finns två olika sorters människor i världen; de som delar in människor i olika grupper och de som inte gör det. 
Det jag först och främst funderat över är vad som egentligen kännetecknar en man som är ett svin. Den vanligaste förklaringen jag fått på frågan är att de leker med kvinnors känslor. Självklart har även jag hört till dem som avskyr personen som lekt med mina känslor, men det betyder inte att man skall dra alla över en kam.
Som jag sa innan är jag fullkomligt övertygad om att kvinnor beter sig precis lika illa som dessa sviniga män, bara att man inte talar om det. När mannen av någon anledning inte har kontroll över sina känslor eller är tveksam till om dessa finns där, blir han genast etta på topplistan över diskussionsämnen mellan den inblandade kvinnan och hennes vänner. När mannen har stunder av osäkerhet i början av ett förhållande uppfattas detta genast i kvinnors ögon som att mannen "leker med känslor". I dessa diskussioner mellan kvinnor kan jag av erfarenhet berätta att det inte är några hedersomnämningar mannen får, utan snarare en rad olika skällsord och däribland svin.
Men när en kvinna i sin tur inte vet vad hon känner eller är det minsta osäker är det, efter mina uppfattningar, oftast väldigt synd om henne enligt de flesta. Jag vågar absolut påstå att jag aldrig hört någon uttrycka orden "svinig kvinna" och sällan hör jag om kvinnor som leker med mäns känslor.
Dock vet jag faktiskt att det existerar många kvinnor som leker med mäns känslor. En del gör det oavsiktligt och en del gör det avsiktligt. Oavsett vilket är fallet precis detsamma, oavsett kön på personen.
Ja, jag tror att vissa män är svin, precis lika mycket som vissa kvinnor är det. Men sedan är jag även övertygad om att det finns både män och kvinnor som inte är svin, självklart finns det människor som är befriade från sviniga beteenden.
Det är ju bara det att de där genomsnälla människorna inte är intressanta att prata om för många. En stor del av våra liv ägnas faktiskt åt att tala om vad man hänger upp sig på, och naturligtvis är svin en av det populäraste sakerna. Kanske borde vi fokusera oss på de som inte är svin, för då tror jag automatiskt att klyftorna mellan könen kommer jämnas ut en aning och dessutom kommer vi må så mycket bättre!


Kommentarer
Postat av: adde

Du skriver väldigt bra Maja :D

2009-07-26 @ 21:08:02
Postat av: Ett manligt svin.

Bra vette fan, långt och med många krångliga ord, känns nästan som att du sitter med ett ett synonym-lexikon bara för att krångla till det. Det är ju ingen krönika du skriver, det är en blogg. Föreslår att du ska hålla dig kortfattad så man orkar läsa klart. Annars intressanta synpunkter (dock orkade jag ju som sagt inte läsa allt) även om jag själv tror att killar generellt sett faktiskt är svinigare än tjejer.



Tycker också det låter förbannat löjligt när en 17-18 årig tjej skriver att hon "ofta får höra från olika kvinnor hur trötta de är på män som bara beter sig illa ".



Jag antar att jag som svinig kille kanske inte innefattas i din målgrupp och därför gör du förmodligen rätt som skriver som du gör. Men ärligt talat MH, som kille när man dag ut och dag in får gå runt och bära på en tung jävla pung så orkar man verkligen inte läsa sådan här tråkig dret.

2009-08-17 @ 00:25:36
Postat av: ANDREAS!

Till "ett manligt svin" gå om grundskolan och häng med på svenskalektionerna så ska du se att det går bättre.

Angående "ofta får höra från olika kvinnor hur trötta de är på män som bara beter sig illa" vad vet du?

en 18-årig tjej kan mycket väl vara en KVINNA..

Jag tycker du låter förbannat löjlig när du säger "som kille när man dag ut och dag in får gå runt och bära på en tung jävla pung så orkar man verkligen inte läsa sådan här tråkig dret"

Tror väl knappast den är SÅ tung för isåfall skulle du inte ens orka skriva det du har skrivit här ovan.

Lycka till

2009-08-17 @ 14:02:51
URL: http://haha@hanöver.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0