en stressfaktor

Skolan, något som är en stor del i vardagen för de allra flesta. Men det är inte längre bara en stor del av tiden som tas upp av skolan, nej nu tas nästan all vår lediga tid även upp av skolarbete man missat, tankar om att man måste pressa sig själv mer för att få ett högre betyg, eller läxor.
Jag har kommit på mig själv med att väldigt ofta sitta och tänka ut hur jag ska få mvg på kommande inlämning, prov eller liknande.
Naturligtvis är mitt första svar till min egen tankegång att arbeta hårt och även ägna min lediga tid till skolarbete.
Mitt andra svar blir sedan att det inte bara räcker att skriva uppsatsen eller plugga, nej det handlar om att förstå och verkligen sätta sig in i ämnet.
Mitt tredje svar till mig själv är att ta allting till en allmän nivå och dra mycket paraleller och jämförelser.
Som skrivet ovanför, handlar det inte endast om att göra, utan även om att göra det sjuhelvetes jävla bra också. Och för att nu kunna göra detta bra, finns det faktiskt vissa som sitter uppe nätterna långa med alla dessa krav på sig.
Jag tycker att jag med  några enkla meningar redan har bevisat att skolan sätter enormt stor press på en, både psykiskt och fysiskt.
Visst, man kan även tycka att det är upp till var och en hur mycket man vil lanstränga sig, och det kanske är sömnlösa nätter och nedbrutet psyke man väljer om man väljer att sikta på mvg.
Men det är ju inte konstigt att många känner sig manade att plugga upp sig till högsta betyg, då ett mvg är något man kan vara hög på en vecka framöver och dessutom ger en otroligt stor klick självförtroende.
Jag kan tycka det kan verka konstigt, att skolan tillåts vara en sådan stor stressfaktor, med tanke på att de allra flesta skolors huvudmål är att alla elever ska må bra i grund och botten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0