är sociala aktiviteter i hemmet tabu?

Såhär i vintertider kan det ju vara riktigt mysigt att ta en fika med sin familj, eller kanske äta mat tillsammans med levande ljus eller liknanade. Men när jag förut satt och tog en kopp te med mina föräldrar framför en film kom jag inte bara fram till hur trevligt det är, utan även att jag nästan aldrig gör det.
När jag är hemma är jag oftast för mig själv, jag sitter vid datorn själv, jag syr något själv, jag tittar på tv själv och de flesta i min familj äter även på egna tidpunkter.
Men som en motsägelse till att jag är en ensamvarg så är jag faktiskt gärna och ofta och fikar med mina vänner, eller lagar en god middag och äter tillsammans med dem.
Det fick mig att börja fundera på varför vi inte utför så mycket sociala aktiviteter i hemmet, med våra familjemedlemmar. Vad är egentligen skillnaden på att ta en kopp te med familjemedlemmar i hemmet och att ta en kopp te med vänner på ett café?
Hur mycket vi än älskar vår familj, så tror jag att den omedvetet tröttar ut oss. Vi ser samma ansikten varje dag och vi blir ständigt påminda om våra fel och brister.
Därför tror jag det är en lättnad att istället tillbringa sin tid på ett café med sina vänner, det blir en variation i vardagen. Trots jag känner att det är oerhört trevligt att fika med mina vänner, så kan jag tycka det är väldigt synd att sociala aktiviteter i hemmet verkar tona ner i mängd.
 Det är ju, trots allt, hos sin familj man alltid har fullt stöd.
Kanske skulle vi visa att vi uppskattar det mer, genom att inte erkänna att sociala aktiviteter i hemmet är tabu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0